Helena Gustafsson som är snart utexaminerad trädgårdsarkitekt här på Trädgårdsakademin och som driver Caradonna trädgårdsdesign har gått och vunnit sommarens tävling på Solliden med utställningsbalkongen ”Caradonnas färgstarka njutarliv”. En fantastiskt rolig överraskning!
Hej Helena och varmt grattis till vinsten! Vill du berätta hur det gick till med processen, från idé till vinst? Även hur du fick sponsorer och allt praktiskt runt omkring, för det tror jag att många kan vara nyfikna på.
– Det var så här att jag ville väldigt gärna visa upp det jag kan och det jag gör på något sätt. Mässor hade jag anmält mig till också och tack vare att jag har släkt på Öland så visste jag att det fanns möjlighet att söka till tävlingen på Solliden för att skapa visningsträdgårdar eller balkonger. Det var rätt tid att prova det nu kände jag, så jag ansökte redan i höstas,och fick ta reda på vad som krävdes för just denna utställning. Solliden var tydliga med vad de ville ha; en eller flera ritningar eller skisser, växtlistor och motivation till idén och någon form av programförklaring för vad man tänkte sig. Så det skrev jag ihop, ritade och skickade in. Sedan fick jag reda på vid årsskiftet att jag hade kommit med, att idén höll.
Sedan började hjulen rulla och det är ett väloljat maskineri runt Solliden, vi fick jättefin hjälp från början till slut. Man fick 10 000 kr i startbidrag i form av sponsorpengar av Sollidens egna sponsorer. Summan sattes in på vårat konto och fick användas till vad vi ville, t ex material eller annat som behövdes. Det kändes bra att få den starten, för det kostade ju lite att åka till Öland fram och tillbaka ett antal gånger och allt jobb som krävdes. Min plan var att gå plus minus noll på det här, sen drar kostnaderna alltid iväg ändå. Men jag hade en klar tanke om vad jag ville skapa och då började jag leta egna sponsorer – och det måste man göra tidigt – och man måste våga fråga! Jag skickade länkar om tävlingen och mina ritningar när jag bad om spons och alla som jag frågade fick jag ett ja ifrån. Det var allt från fina kortenprodukter, inköpspris på sten, färg, hjälp med snickeri och spons på växter. Det man fick gratis från Solliden var jord, sand, täckbark och grus, det fanns på plats och man fick till och med bärhjälp och körhjälp.
Har du några tips angående hur man ska tänka när man söker sponsorer?
– Man måste bara våga fråga, för man kan inte få något annat än ett nej. Många av mina sponsorer har varit så generösa att jag inte behövt skriva sponsorsavtal utan vi har bara haft en god kommunikation, och sen fick jag behålla alla produkterna efteråt dessutom. Jag har varit mycket noga med att alltid nämna och tagga sponsorerna för det här, och det tycker jag är ens eget ansvar att göra. Jag var också mycket tydlig i min kommunikation att de skulle få tillgång till allt material, att snygga bilder skulle tas, att de skulle bli taggade i sociala medier. Att de skulle förstå att det fans något att hämta här.
Våga också skryta lite! ”Detta ska jag göra, det kommer att ge publicitet, det är en seriös tävling och detta kan jag erbjuda”. Skaffa också en personlig relation till de aktörer som man ber om spons ifrån, då har man nog störst chans att lyckas. Skapa också goda kontakter med lokala aktörer, t ex mitt lokala Blomsterlandet hjälpte till med växter i form av stora perenner och det är ju tack vare att jag handlar mycket där sedan innan och redan har en bra kontakt med dem.
Sedan ska man ha en plan för sig själv så att man tänker på allt, gärna skriva mycket listor, riktiga action plans och i vilken ordning allt ska ske. Man måste ha hjälp också, man fixar inte sådant här själv. Det behövs vara flera att bära, anlägga och fixa, så be alla omkring om hjälp. Man kan inte tro att man kan fixa allting själv jämt. Planering är också a och o.
Hur var upplevelsen att ställa ut just på Solliden?
– Solliden har hela tiden kommunicerat via sin platschef till oss utställare och de har varit väldigt strukturerade och duktiga på att styra upp, med oss utställare i fokus. Jättefin hjälp har vi fått. Så bjussigt och schyst på alla vis! Vi fick också lunch- och fika kuponger. Man har hela tiden vetat om viktiga deadlines och allting har varit klart och tydligt. Och det satte jag upp för mig själv också, jag ville bli klar fort. Vi hade en vecka på oss att bygga och jag satte igång redan måndag morgon. Jag hade allting klart tills dess och det var skönt. Vi var två som byggde min balkong, det var jag och min pappa som också hjälpte till med snickrandet. Eftersom mina föräldrar bor på Öland så var det smidigt att göra på det sättet. Han var verkligen en ovärderlig hjälp! Exempelvis soffan son jag hade på balkongen var väldigt tung och det krävdes att man var två.
Angående marknadsföringen och syrligheten som medverkandet medför, så kände jag att jag hade tur, för när Corona kom så rök alla chanser på att visa upp sig på mässor, så det var då bara Solliden kvar för min del. Gör man en sådan här stor ansträngning så vill man ju att det ska gå bra och bli fin publicitet. Det är ju också en tävling, även om man är ödmjuk så är ju grejen att det ska tävlas och man får då vässa bidraget lite!
Och du vann ju, vilket är fantastiskt! Vad vann du för något?
– Vinsten var, förutom den stora äran, en fin glasskulptur från ett glasbruk i Småland, ett diplom och hela ceremonin och press runt det hela. Det var inga vinstpengar, men det kändes nog så bra att få vara med och uppleva detta, och man får tänka på de 10 000 kr man fick plus alla behållna spons-produkter förstås, man får ser det hela ur ett större sammanhang.
Hur var det att träffa kungen och drottningen?
– Det var jättebra! De var väldigt trevliga och verkade genuint intresserade, så det var roligt. Det var inte som jag trodde det skulle vara, de var jordnära och enkla att prata med.
Vad har du lärt dig på denna erfarenhet? Om det uppstod några nya lärdomar?
– Jag har lärt mig att det är jättebra att välja praktfulla, stora perenner redan från början när man gör en visningsträdgård som ska se bra ut från dag ett. Jag hade även petat ner lite frösådd krasse som jag drivit upp hemma och de tog sig fint men man måste verkligen gå upp i storlek när det gäller växterna. Man kan inte vänta på att det ska ta sig. Det var väl en insikt, att det kändes skönt och rätt att jag valde att göra så. Allting tar också längre tid än man tror och man ska också ta ut svängarna lite extra så blir det bra i slutändan. Om det varit min hemma-balkong så hade jag antagligen tagit bort något men nu kände jag att nu slänger jag in allting, det ska vara maxat! Att jag vann handlade om att jag vågade var personlig, sa Gunnel Carlsson, som satt med i expert-juryn. Juryn satt förresten i balkongerna och verkligen kände in platserna, och Gunnel sa att de fick en skön känsla, att ”här vill man hänga”. De andra deltagarna hade gjort mer som ett showroom än att man skulle just hänga och mysa där.
Helenas balkong vann juryns pris med motiveringen: ”En avkopplande plats som inbjuder både till vila, till långa samtal och till gemensam samvaro med nära och kära. En genomtänkt balkong med en kombination av enkelhet och fin estetik”.
Invigningen med kungen och drottningen skedde den 27 juni och utställningen pågick fram till den 8 augusti då det var prisutdelning av kronprinsessan Victoria på plats på Solliden.
Vid Helenas visningsbalkong fanns följande text:
Bidrag 5: ”Caradonnas färgstarka njutarliv”
Av: Helena Gustafsson, trädgårdsarkitekt på
Caradonna Trädgårdsdesign, Stockholm
Balkongen fångar essensen av att ha semester hemma. Sköna personliga ytor med oväntade inslag, starka färger och former. Växtlighet som skärmar av och inbjuder till vila och skaparlust på samma gång. Inspirationen kommer från England och Helenas favoritdesigner Derek Jarmans trädgård Prospect cottage i Kent med sina stenplanteringar och ovanliga trädgårdsdekorationer. Även det öländska arvet får ta plats då jag bjudit in alvarets finstämda växtlighet. Här ryms både sten och rost, rakukeramik och vallmo.
Sponsorer:
· Stålhetta
· Blomsterlandet (Haninge)
· Ecofurn
· Stubbvikens Idé & Design AB
· Anders och Elisabeth Norberg (Persnäs)
Förutom Helenas vinst så fanns även två andra pristagare; besökarnas pris som vanns av Lovisa Fogelström och digitala priset som vanns av Niclas Bernehagen.
Foto: Helena Gustafsson
Följ gärna Helena på Instagram: @caradonnatradgards_design